20 mar 2020

INFORMASJON FRA VIZEUM I FORBINDELSE MED COVID-19

COVID-19: Vår nye (digitale) hverdag

Tiden vi er inne i er utfordrende for både bedrifter, samfunnet og enkeltmennesker. Pandemiens ringvirkninger krever at vi som bedrifter og samfunnsborgere må tilpasse oss og vise solidaritet for å bidra til å minimere skadeomfanget, først og fremst med hensyn til smittefare, men også det økonomisk. Vi ser tendenser fra Asia og erfaring fra tidligere kriser at kortsiktige behov resulterer i langvarig endringer i forbrukervaner. Dette kan for mange bety muligheter og øke investeringene for å øke penetrasjon og testing som kan resulterer i at flere kjøper og bruker varer og tjenester oftere.

(Tvunget) Digital samhandling
Dette er tiden for å utnytte seg av de digitale muligheten som ligger foran oss. De av oss som er vant til å samhandle fysisk i kontorlandskaper og møterom har de siste dagene fått en «head start» på fremtidens digitale samhandling med diverse verktøy. Vi ser også at flere av oss benytter de samme verktøyene for å opprettholde og ivareta kontakt med venner og familie i disse tider. Selv har vi til og med rukket å arrangere Vizeum sin første digitale fredagspils i forrige uke.
I en verden hvor miljøet til stadighet settes på prøve og bærekraft er et begrep som blir slengt rundt i tide og utide kan vi trygt konkludere med at digitale møter har livets rett. I tillegg til å spare miljøet kan vi til og med lykkes å jobbe mer effektivt med disse digitale hjelpemidlene.
 
Varehandel og digitale muligheter
Når vi er inne på det digitale så ser vi at folks handlevaner påvirkes og endres i og med situasjonen vi står i. Mange fysiske butikker er mer eller mindre tomme og flere aktører velger å stenge dørene. Dette gir noen umiddelbare muligheter for de som har digitale handleplattformer på plass, og ditto utfordringer for de som ikke har det. Et godt eksempel på en aktør som nå får mange nye kunder er Kolonial.no. I skrivende stund er kapasiteten deres så sprengt at de først kan levere varer om en uke. Det har vært mange ulike spådommer om dagligvarehandelen sin levedyktighet på nett de siste årene, kanskje er dette punktet der atferdsendringen skjer hos mer enn bare «early adopters» i denne kategorien.
 
Digital underholdning, engasjement og involvering
Vi mennesker er vant til å bli underholdt, engasjert og involvert på fysiske arenaer som på fotballkamper, teater, kino, kafe osv. Dette tilbudet har «over natten» i stor grad blitt borte for oss i en uviss periode. Her kan merkevarer med kreative og smarte valg ta en posisjon i folks liv som gir oss et alternativ til savnet mange av oss nå opplever. De merkevarene som klarer å underholde, engasjere og involvere oss i denne perioden vil antakelig få muligheten til å begeistre oss, også etter at denne pandemien er over.
 

 
 
Vår nye hverdag
Vi ser tydelige endringer i hvordan vi som mediekonsumenter forholder oss til vår nye hverdag:
  1. Vi konsumerer enorme mengder nyheter.
  2. Økt fokus på familien (mange sjonglerer hjemmekontor, hjemmeskole og hjemmebarnehage).
  3. Mer rasjonell og pragmatisk tilnærming til hverdagen og innkjøp.
  4. Karantene og isolasjon fører til økt digital tilstedeværelse.
  5. Media spiller en viktig rolle i å berike hverdagen.
 
 
 
Medielandskapet
Medieforbruket er også i endring:
  1. Vi konsumerer mer media, og vi konsumerer det gjennom hele dagen, ikke kun i «primetime».
  2. TV & digitalt har en markant økning. Dette gjelder særlig for nyhetskonsum, mens andre former for innhold, som sport, har nedgang på grunn av avlyste arrangement.
  3. Radio har en noe nedadgående trend, kan skyldes at lytting til/fra jobb har gått ned, og at radio konkurrerer med TV i arbeidstiden ettersom mange sitter på hjemmekontor.
  4. Abonnementstjenester (video on demand) og spill øker.
  5. Konsum av medier utendørs og i offentlig rom (kino, sponsoratuttak etc.) ser en nedgang i aktivitet og effekt. Norske kinoer holder stengt, og kollektivtrafikken er på et minimum.
 
 
Markedstiltak
I denne usikre tiden anbefaler vi annonsører å vurdere:
 
  1. Å begrense eller kutte kortsiktige salgsaktiviteter (særlig om du driver offline virksomhet).
  2. Å opprettholde langsiktig merkevarebygging for å minimere fremtidige kostnader med å gjenoppbygge merkevaren.
  3. Å endre kortsiktige investeringer til produkt-, nettside-, e-handels, SEO,- og innholdsutvikling, for å gjøre det enklere for kunder å handle eller kommunisere med merkevaren på nett.
  4. Å utvikle (og kommunisere) tilleggsverdi som kan hjelpe mennesker, eksempelvis hjemlevering, lengre returrett og vilkår for endring av billetter.
  5. Å tilby reduserte priser på abonnement kundene ikke får brukt (medlemskap på treningssenter, streaming av sportsarrangementer etc.).
  6. Å unngå taktiske kampanjer som kapitaliserer på krise. Dette kan være ødeleggende for merkevaren.


 
 Medietiltak
Endringene i medievanene våre gjør at det er viktig å tilpasse seg. Noen generelle punkter:
 
  1. Har du liten eller ingen tilstedeværelse i digitale kanaler bør du gjøre tiltak for å øke denne for å møte målgruppen din der de er.
  2. I den grad det lar seg gjøre, bør merkevarebygging ved bruk av levende bilder (TV, Online video, sosiale medier) opprettholdes.
  3. De fleste merkevarer gjør lurt i å minimere tilstedeværelsen på utendørsflater, kino (ikke tilgjengelig p.t. på grunn av stengte kinoer), og salgsaktiviteter i fysisk butikk.
  4. Radio kan fungere fint for merkevarebygging ettersom mange kjører egen bil fremfor å ta kollektivtransport, men vi vil nok ikke se de store peak-periodene morgen og ettermiddag når folk flest forflytter seg til jobb.
Picture3.png

En tommelfingerregel er 60% budsjett/fokus på langsiktig merkevarebygging, og 40% på kortsiktig aktivering.
 
Kommunikasjonstiltak
Tenk gjennom hva som kommuniseres og hvordan du vinkler kommunikasjonen:
  1. Ha en empatisk tilnærming til kunder som står i en vanskelig økonomisk situasjon.
  2. Unngå budskap som kan oppfattes i strid med retningslinjer fra myndighetene, eksempelvis å bevege seg ute på offentlige plasser mer enn nødvendig.
  3. Bidra til å hedre positiv oppførsel og nye løsninger
  4. Kommuniser produkter og tjenester som øker aktivitet på en samfunnsnyttig måte, for eksempel løpesko, online trening og hjemmetreningsutstyr fremfor treningssentermedlemskap.
  5. Kommuniser hvilke tiltak dere gjør som bedrift for å minimere smitterisiko og holde ansatte og kunder trygge, eksempelvis levering på døren uten fysisk kontakt, desinfisering av kontaktflater etc.
 
Solidaritetstiltak
For å virkelig utgjøre en forskjell og bidra til å gjøre menneskers liv enklere i denne sårbare situasjonen, samt minimere risiko for spredning:
  1. Tilby kunder gratis frakt for at flest mulig kunder skal holde seg hjemme. Dette gjelder også for restauranter som stenger ned restauranten, men tilbyr gratis levering.
  2. Tilby kunder gratis data- eller streamingabonnement for å hjelpe dem med å holde seg informert og underholdt.
  3. Annonseplasser som står ubrukte kan doneres til veldedige organisasjoner eller myndighetene som har en svært viktig jobb i å nå ut til hele befolkningen.
 
Hvordan kan vi hjelpe?
Våre rådgivere står klare til å diskutere mulige scenarioer og tiltak basert på deres utfordringer i denne situasjonen – ikke nøl med å ta kontakt!