18 Sep 2017

Norske aktører tenker nytt og styrer merkevarene globalt fra Norge

Flere store globale norske aktører velger å gå fra mange lokale byråer til å heller benytte seg av ett globalt styrt byrå med lokale forgreininger i ett og samme nettverk. Det gjør at aktørene sikrer en konsekvent og kontrollert merkevarebygging.

Sjømatrådet er en av de store norske globale aktørene som tar et slikt grep, og Vizeum og Dentsu Aegis Network Norge sikret seg avtalen etter en omfattende pitchprosess.

–       Vizeum var kompetansemessig hvassere enn konkurrentene, hadde solid erfaring med store norske og globale merkevarer, samt at vi hadde en generelt god kjemi i møtene. Vizeum er spesielt langt fremme digitalt og vi ønsker å lære av de beste på dette området, sier Kristin Pettersen, markedsdirektør i Sjømatrådet.

 

Enhetlig kommunikasjon

Sjømatrådet velger å gå fra 44 byråer globalt, til fire byråer: Vizeum, Try, Splash og Fleishmann – Hillard.

–       Vi gjør dette for å få kontroll, kontroll, kontroll og enhetlig styring av merkevaren på et helt annet nivå enn vi har hatt mulighet til tidligere. Dette blir spesielt viktig når Sjømatrådet i større grad skal posisjonere seg rundt opprinnelse og i mindre grad bygge kategori. Vi skal bygge Norsk Sjømat som et opprinnelsesmerke, for forbrukere i alle land å velge, takket være den fantastiske naturen, menneskene og håndverket som ligger bak, sier Pettersen videre.

Hun er glad for at de nå skal samarbeide med Vizeum Norge for å styrke den helhetlige kommunikasjonen globalt. Spesielt fordi Vizeum allerede har opparbeidet seg god erfaring med globale norske aktører og styring av deres merkevarer globalt fra Norge.

–       Ved å gå fra 44 til fire byråer får vi en tydeligere styring fra byråer som er vant til å jobbe sammen, samtidig som vi tilrettelegger for lokale tilpasninger der det er nødvendig. Dette er den moderne måten å bygge og styre merkevarer på globalt, avslutter Pettersen.

 

Flere store aktører

Sjømatrådet føyer seg inn i rekken av store norske globale aktører som Vizeum jobber med, slik som Norwegian og Hurtigruten.

–       Det er morsomt for oss å kunne hevde oss i konkurransen om store globale kunder. Sjømatrådet kom med tilbakemelding om at erfaringen vi har med Norwegian og Hurtigruten, beviselig dyktige folk, et godt nettverk og velprøvd konsept, gjorde at de var trygge på valget, sier Thomas Barrie, strategidirektør i Vizeum.

Barrie er stolt over å ha vunnet nok en byråkonkurranse for en global konto, og er glad for at Vizeum Norge kan ta en slik sterk posisjon.

–       Det viser at den jobben vi har lagt ned gir resultater, og at det konseptet vi nå har utviklet fungerer globalt. Det er svært givende å kunne være med på en norsk aktørs bygging av merkevare globalt, og vi gleder oss til å jobbe med Sjømatrådet, sier han.

Hanne-Sophie Solhaug blir kundeansvarlig og vil stå i spissen for samarbeidet med Sjømatrådet. Nyansatte Michael Nederlof, som kommer rett fra rollen som CEO i Dentsu Aegis Network i Dubai, blir Global Client Partner for Sjømatrådet. Han skal sikre et velfungerende globalt nettverk for de norske kundene med globale digitale ambisjoner.

 

Styre norske merkevarer i global skala

Det er svært få norske mediebyråer som klarer, og er rigget for, å styre norske merkevarer i en global skala.

–       ­Det er en krevende øvelse å få kommunikasjonen ut i alle land man operer i, men det er nettopp det Vizeum har spesialisert seg på, forklarer strategidirektøren.

Gjennom et tiår har byrået vokst sammen med Norwegian sin ekspansjon ut i verden. Samarbeidet mellom Vizeum og Norwegian har blitt svært vellykket og med dette har Vizeum tilegnet seg erfaringer som få andre byråer kan matche.

–       Det er nettopp dette som nå for alvor gjør Vizeum svært attraktive for andre merkevarer med globale digitale ambisjoner. Og dette skal vi bygge videre på sammen med både Sjømatrådet, Hurtigruten og Norwegian, avslutter Barrie.

Om Vizeum

Vizeum er et resultatorientert medie- og marketingbyrå, med en analytisk og kreativ tilnærming til problemløsning. Vizeum tilbyr mer enn et tradisjonelt mediebyrå og tjenestespekteret utvikles kontinuerlig innenfor medierådgiving og strategi, markedsinnsikt, digital forretningsutvikling og prestasjonsbasert medieoptimalisering. Vizeum er en del av Denstu Aegis Network, verdens femte største mediekonsern.